المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حالة طارئةأرجوا المساعدة ..........

الفاضلة
02-11-2010, 05:11 PM
:أرجوا المساعدة أنا معلمة كهرباء وحايسة بتحضير منهج الصف الثامن والتاسع فمن لدية التحضير لايبخل بالمساعدة:(239)::(239)::(239):

ladybird
02-11-2010, 09:39 PM
أختي الفاضلة ..لدي تحضير الصف الثامن والصف التاسع ..ماهو بريدك الالكتروني

الفاضلة
02-12-2010, 02:22 AM
مشكووووره وبارك الله فيك وفرج الله عليك كما فرجتي علي
(moneran2010@hotmail.com)

ahmed1159
04-13-2010, 02:54 PM
مش مهم التحضير .. المهم هل انتى فاهمة انتى بتحضرى ايه؟
اعتقد ان ينقص تسعين فى المائة من مدرسى الكهرباء فهم المنهج الجديد
لو محتاجة اى شئ عن المنهج واى دائرة مش فاهماها انا فى الخدمة ارسمها لك واشرحها لك هنا فى المنتدى

rapso
04-19-2010, 08:31 PM
بالنسبة للتحضير التوجيه نفسو غير مستقر بالنسبة للمنهج بدليل انهم غيرو فى المنهج اكتر من مرة واحنا بنحضر دلوقتى اى حاجة وان شاء الله التوجيه يستقر على منهج لانى شايف ان المنهج الحالى غير محبب بالنسبة للطلاب وشايف انو اعلى من مستواهم بس لو قلنا كدة التوجيه هيجيب العيب على المعلم مش عارف انتو اية رايكم انتو كمان

ahmed1159
04-20-2010, 09:51 AM
بالنسبة للتحضير التوجيه نفسو غير مستقر بالنسبة للمنهج بدليل انهم غيرو فى المنهج اكتر من مرة واحنا بنحضر دلوقتى اى حاجة وان شاء الله التوجيه يستقر على منهج لانى شايف ان المنهج الحالى غير محبب بالنسبة للطلاب وشايف انو اعلى من مستواهم بس لو قلنا كدة التوجيه هيجيب العيب على المعلم مش عارف انتو اية رايكم انتو كمان

مشكلة التوجيه انه غير متخصص فى الالكترونات عشان كده بيختاروا عشوائى الدوائر العملية
المنهج الجديد عاوز ناس متخصصة يراعوا التدرج فى تنفيذ الدوائر العملية بشرط انها تكون بسيطة وكل دائرة تكون مرتبطة بالدائرة التى قبلها حتى لايفاجئ الطالب بصدمة بدائرة جديدة ومعقدة حتى المدرس نفسه مابيكون فاهمها وزى مانا لاحظت عند حضور درس نموذجى لاحدى الاخوات
المدرسين والمدرسات بيشرحوا الدائرة كانهم بيشرحوا ازاى الطالب يوصل سلك مع سلك مش ازاى يقدر الطالب يفهم مابداخل الدائرة وهذا المهم كانك بالضبط بتعطى لطالب شاكوش ومسمار ةيتقوله اخبط على المسمار هنا بدون ماتعرفه هو بيجمع ايه اصلا او النموذج هيطلع ايه

عندنا فى المنهج مهتمين فقط بان الدائرة الالكترونية تطلع صوت صفير فقط او الليد يولع ومش مهم الطالب يفهم الصوت طالع ازاى وده اكبر خطا

انا عن نفسى تكلمت فى ذلك مع الموجه بتاعى والموجه الاول وكنت هتكلم مع الموجه العامة لما حضرت لى ورشة عمل بس للاسف الوقت كان ضيق

شكرا يارابسو على المرور وياريت تغير اسمك لانه بايخ:(182):

rapso
04-21-2010, 10:50 PM
على العموم مشكور بس موضوع الاسم انتا مش من حقك تعلق علية طالما انو اسم لافية تطاول على حد او لاسمح الله فى خدش للحياء لكن كان ممكن تسال انتا لية اخترت الاسم دا ليه

ahmed1159
04-22-2010, 08:27 AM
على العموم مشكور بس موضوع الاسم انتا مش من حقك تعلق علية طالما انو اسم لافية تطاول على حد او لاسمح الله فى خدش للحياء لكن كان ممكن تسال انتا لية اخترت الاسم دا ليه

مش هسال ..لانى اصلا مش لاقى اى مبرر لاختياره:(311):

ladybird
04-16-2011, 09:53 PM
بالنسبة للمنهج أشوفة يواكب التطور والطلاب حابينه ...طبعا ع حسب شرح المعلم وحبه للمادة
:)